Kurtyna paskowa do serwisu samochodowego

W nowoczesnym serwisie po zakończeniu naprawy samochód jest myty, aby właściciel mógł odebrać sprawny i czysty pojazd. Mycie odbywa się najczęściej w pobliskiej myjni lub wewnątrz warsztatu, na specjalnie przygotowanym stanowisku. Mycie samochodu na miejscu w warsztacie jest wygodnie i nie zabiera czasu na wyjazdy do myjni. Może jednak powodować problemy. Rozbryzgująca woda i wilgoć są szkodliwe dla drogich urządzeń diagnostycznych i narzędzi. Oblanie strumieniem wody samochodów będących w naprawie może być przyczyną uszkodzenia wrażliwych na wilgoć części elektronicznych. Również pracujący w warsztacie personel może być narażony na przymusowy prysznic.

Kurtyna paskowa w serwisie samochodowym
Stanowisko do mycia samochodów odgrodzone przy pomocy kurtyny paskowej w kształcie litery „L”. Przez otwieraną do góry bramę wyjeżdża umyty samochód.

Aby rozwiązać problem rozbryzgującej się po warsztacie wody stanowisko do mycia można oddzielić szczelną przegrodą. W tej roli dobrze sprawdza się kurtyna paskowa. Skutecznie zatrzymuje wodę, a przy tym nie ogranicza swobody przemieszczania się. Pomiędzy pasami można przechodzić, wystarczy je lekko rozchylić. Dodatkowo wstęgi przepuszczają światło, co ułatwia doświetlenie ciemniejszych miejsc. Takie też rozwiązanie zaproponowaliśmy jednemu z naszych klientów.

Wilgoć i brak miejsca  – te problemy musieliśmy rozwiązać

W rogu pomieszczania wydzielono jedno stanowisko do mycia pojazdów. Wjazd odbywa się przez bramę segmentową unoszoną do góry. Z myjnią dwa sąsiadują stanowiska naprawcze, wyposażone w podnośniki i sprzęt diagnostyczny. W posadzce wykonano odpływ dla wody, który został pokryty stalową kratą. Do mycia jest używana myjka ciśnieniowa.

Pierwszy problem, który ujawnił się podczas mycia samochodów, polegał na rozchlapywaniu wody z detergentami na sąsiednie stanowiska.

Drugim problemem była ograniczona przestrzeń pomiędzy stanowiskami i brak miejsca na tradycyjną ścianę. Odległości pomiędzy stanowiskami naprawczymi zostały tak dobrane, aby pracujący mechanicy mieli swobodę ruchu. Jednak aby wygodnie wjechać samochodem na podnośnik sąsiadujący z myjnią konieczne jest manewrowanie również po części myjni. Z tego powodu stanowisko do mycia nie mogło zostać obudowane ścianą z cegieł czy płyty warstwowej.

Stanowisko do mycia i podnośnik samochodowy
Podnośnik samochodowy w bliskim sąsiedztwie stanowiska do mycia

Elastyczna przegroda z nieprzemakalnych pasów PCV – nasze rozwiązanie

Skutecznym rozwiązaniem okazało się wykonanie przegrody w kształcie litery L, udzielającej myjnię od części warsztatowej serwisu. Połacie przegrody zostały wykonane z kurtyny paskowej.

Stanowisko do mycia osłonięte kurtyną paskową - widok ze środka stanowiska
Stanowisko do mycia – widok od środka. Kurtyna w kształcie litery „L” oddziela stanowisko od części warsztatowej. Na posadzce znajduje się stalowa krata umożliwiająca odpływ wody.

Oto dlaczego kurtyna paskowa okazała się najlepszym wyborem:

  • ochrona sąsiednich stanowisk przed rozbryzgiwaną wodą – pasy z PCV nie przepuszczają wody. Są wystarczająco stabilne aby zatrzymywać strumień wody z lancy myjącej, a z drugiej strony umożliwiają swobodne przechodzenie.
  • pasy PCV zajmują niewiele miejsca. Wiszące wstęgi mają grubość kilku milimetrów, wiec nie zajmują wiele z cennej przestrzeni, tak jak w przypadku ścian murowanych czy nawet konstrukcji lekkich z płyt warstwowych. Są dobrym rozwiązaniem do pomieszczeń, gdzie jest ograniczona przestrzeń i brak miejsca na ściany.
  • uniwersalność – gdy potrzebna jest dodatkowa przestrzeń pasy można w każdej chwili zdjąć. Ta czynność nie wymaga żadnych narzędzi. Wystarczy zdjąć pasy z zawiesi. Nie zajmuje też wiele czasu.
  • łatwość aranżacji przestrzeni – kurtyny paskowe sprawdzają się w pomieszczeniach, które muszą pełnić wiele funkcji. Przy ich pomocy można w łatwy sposób organizować przestrzeń, dzielić większą powierzchnię na mniejsze strefy. Gdy jest potrzebna duża powierzchnia, kurtynę można w prosty sposób zdjąć.
  • nie zasłaniają światła, ułatwiają doświetlenie ciemnych pomieszczeń. Pasy z przezroczystego PCV przepuszczają około 85% światła. To tyle co szyby w oknach. Dzięki temu przegroda z pasów PCV nie zaciemnia pomieszczeń, gdy światło pada z zewnątrz.

Konstrukcja nośna do mocowania kurtyny

Konstrukcja w kształcie litery L została wykonana z profili stalowych. Dla zabezpieczenia przed korozją profile zostały ocynkowane ogniowo. Gruba warstwa cynku skutecznie chroni konstrukcję przed rdzą. Dodatkowo całość wygląda bardzo estetycznie.

Kurtyna paskowa zamocowana na konstrukcji nośnej
Konstrukcja stalowa ocynowana ogniowo z zamocowaną kurtyną paskową. Ramię z dwóch profili połączonych pod kątem prostym zostało zespawana i ocynkowane przed przywiezieniem na miejsce montażu.

Zgodnie z życzeniem klienta podczas montażu nie stosowaliśmy cięcia i spawania. Aby było to możliwe cała konstrukcja została wcześniej odpowiednio przygotowana. Wszystkie elementy zostały wykonane i dopasowane, a następnie ocynkowane ogniowo. Jako sposób ich łączenia wybraliśmy skręcanie przy pomocy śrub. Tak przygotowane moduły zostały przywiezione na miejsce montażu.

Konstrukcja nośna opiera się na dwóch nogach kotwionych do posadzki. Dodatkowo jest przymocowana do słupów nośnych hali. Zastosowanie tylko dwóch nóg nośnych zwiększa funkcjonalność przegrody.

Montaż konstrukcji polegał na skręceniu ze sobą jej elementów. Dodatkowo konstrukcja została zakotwiona do posadzki oraz połączona śrubami z dwoma słupami nośnymi hali. Dzięki takiemu przygotowaniu montaż całości odbył się szybko, bez zbędnych przestojów w pracy warsztatu samochodowego.

Konstrukcja stalowa kurtyny paskowej przymocowna do słupa hali
Konstrukcja nośna kurtyny zamocowana do słupa nośnego hali. Łączenie przy pomocy śrub.

Mocowanie kurtyny do konstrukcji

Do konstrukcji stalowej zostały przykręcone wieszaki grzebieniowe ze stali nierdzewnej. Służą one do mocowania kurtyny. Pomiędzy wieszakami a ocynkowaną konstrukcją znajdują się poliuretanowe przekładki. Pełnią one funkcję izolatorów. Oddzielają stal nierdzewną od ocynkowanej. Są potrzebne, ponieważ na styku cynku ze stalą nierdzewną może dochodzić do przyspieszonej wymiany jonów metali. Oznacza to, że stal utlenia się szybciej, czyli zaczyna korodować. Odizolowanie cienką przekładką pozwala uniknąć kłopotliwej korozji.
Na wieszakach są zawieszone pasy PCV o szerokości 30cm. Służą do tego metalowe płytki, przynitowane na końcu każdego pasa. Ten sposób wieszania zapewnia stabilne mocowanie, a przy tym daj możliwość łatwego zdejmowania i zakładania pasów.

Specyfikacja kurtyny paskowej

Przegroda ma wysokość 3,5m. Dłuższy bok litery L mierzy 6,2m, a krótszy bok ma długość 3,8m. Z uwagi na wysokość kurtyny zastosowane zostały pasy o szerokości 300mm i grubości 3mm. Wstęgi zachodzą na siebie, a ich zakład wynosi 54mm.

Zakład pasów w kurtynie paskowej
Zakład pasów kurtyny wynosi 54mm

Pasy są zawieszone na konstrukcji stalowej przy pomocy wieszaków grzebieniowych i płytek mocujących. Wieszaki są przytwierdzone do konstrukcji, a płytki przynitowane do pasów.
Pasy zostały wykonane z przezroczystej folii PCV typu Standard. Ten materiał charakteryzuje się dobrą wytrzymałością mechaniczną. Nie przepuszcza wody i dobrze izoluje hałas. Przez wstęgi przenika 85% padającego na nie światła. Kurtyna ma dodatkowo cztery pasy w kolorze czerwonym. Dwa z nich wyznaczają krawędzie przejścia. Pasy pomiędzy nimi mają szerokość 200mm. To mniej niż w pozostałej części kurtyny. Dzięki temu łatwiej przejść przez między wstęgami. Kolejne dwa pełnią funkcję ostrzegawczą – za nimi są metalowe słupy (nogi), będące wspornikami konstrukcji.